BARN OG UNGE MED DESIGNERVESKER

God morgen. Jeg var oppe tidlig i dag og nå er middagen kommet på plass i slow cookeren. I går kveld hadde jeg noen venninner på helsekveld sammen med sponsoren min. Vi hadde det så kjekt med mye latter og morsomheter mellom prøvesmaking på ulike aloe vera produkter. 

Det jeg egentlig skulle snakke om nå er alt dette oppstyret i media rundt unge jenter som veiver rundt med dyre merkevesker. Ja, det provoserer meg noe vanvittig å lese slike innlegg, nettopp fordi det virker helt urealistisk og patetisk at det skal være slik. En ting er hvis man kan punge ut fra egen lomme, men når foreldrene er villig til å investere i dyre vesker til sine barn som såvidt har mistet melketennene sine da er det noe galt.

For det første lever vi i en verden med mye press fra alle kanter, spesielt for barn og unge i dag, eller rettere sagt, dessertgenerasjonen. Og hva ligger egentlig i det ordet? Jo, de får alt de peker på, foreldrene synes synd på barna hvis de ikke får det de vil ha, eller med andre ord de må fore barna med det nyeste på markedet for å passe inn i vennegjengen. Hvor banalt høres ikke det ut i deres ører? Snakk om å ha totalt gjennomtrekk mellom det ene og det andre. De fleste barn og unge aner ikke hvilken verden de vokser opp i. Da jeg vokste opp var det ikke noe snakk om å ha det nyeste, kuleste og dyreste som var på markedet. Vi kom tuslende i akkurat de klærne mor hadde tatt på oss, gjerne gamle og slitte, men hvem pokker brydde seg? Ingen. Vi gikk i hvert fall ikke med dyrebare vesker slengt over skuldra. Visste jo ikke hva det var. Det eneste jeg husker var at jeg forbandt vesker med voksne damer som hadde sine verdisaker i dem. Var ikke vesker vi lekte med. Her var det om å gjøre og ha mest tid til paradis, strikk, dukker (som jeg lekte med til jeg var 12 år), glansbilder og mye annet.

En annen ting er at jeg føler mange foreldre der ute mister grepet. Man kan si det så lett som at foreldre også blir påvirket, like mye som barna, og det er som om den generasjonen også prøver å være med i gamet blant de andre foreldrene. Barn ser opp til foreldre, og det er, i mine øyne, ikke riktig at de fleste barn i dag blir avporet på den måten at de skal ha det nyeste og fresheste som er på markedet. Jeg er bare veldig takknemlig og glad for at mine foreldre er såpass jordnære og oppegående som har gitt meg og mine to yngre søsken en veldig fin oppvekst med gode verdier i bunn, og jeg vet at det fortsatt er flere av dem der ute. Dessverre tror jeg at det ikke kommer til å bli bedre. Hvordan vil våre barn vokse opp? Hvilken fremtid vil de ha i møte hvis det fortsetter slik fremover? Jeg har så lyst å tro at det kommer til å endre seg, men helt ærlig gjør det nok ikke det, dessverre.

Hvilke synspunkter har dere rundt denne saken som flyr rundt i media? Skaper det dårlige eller gode verdier? Er det på noen måte rett eller er det galt?

3 kommentarer
    1. Du er så ufattelig pen!
      Og jeg er enig i alt du skriver.. helt sykt! Da jeg var 11-12 år fikk jeg ikke gå med sminke engang, jeg hadde en rosa skolesekk og jeg brukte svart tights og støvler… Idag er det merkebukser ikke engang jeg har råd til og sko med høye hæler og converse i allskens farger.. uvirkelig.
      Følg gjerne meg og bloggen min, blogger om hverdag og trening, og alt annet som interesserer meg! 🙂 Ha en fiin dag!

    2. Tror det er opp til oss å lære opp våre barn til å ikke falle for en slik utvikling mener jeg da! Det er jo foreldrene som kjøper, ikke barna.. Skolene burde også ta tak og evt ha en ordning der alle for eks må gå med samme skolesekk eller div. Kjedelig om det må bli sånn at vi må begynne med skoleuniform, det hadde vært trist! Bra skrevet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg