DET ER EN STOR SKAM

Regner med de aller fleste fikk med seg Tv2 nyhetene for et par dager siden av 95 år gamle Gunnar som før jul ble nektet å spise middag med sine venner ved omsorgsboligen, like ved der han selv bor. Han gikk selv til kantina, og betalte fra egen lomme for å få seg et måltid med hyggelig selskap, og en dag blir han nektet i døren. Jeg kjenner jeg blir utrolig sint at folk kan bli behandlet slik. Spesielt for en mann som har slitt for Norge gjennom krig og elendighet, og så er dette takken? Det finner jeg meg faktisk ikke i. Heldigvis tok kommunen seg sammen, og nå får han spise der igjen. Men det som skremmer meg er at hadde dette ikke kommet så sterkt fram i media ville det ikke blitt gjort noen endringer, desverre. Er gale at slike hendelser må fram i media for å gi et spark bak. Det er rett og slett en STOR skam, og da mener jeg en STOR skam at eldre i dag blir behandlet som om de ikke er verdt en dritt. Det å havne på gamlehjem i dag er ikke som å leve på en rosa sky. De blir gjerne liggende en hel dag i sengen fordi pleierne ikke har tid til alle, og her igjen er det et problem fordi det er for få folk. Lønnen må økes! I tillegg at vi i Norge bør fokusere mer på å bruke penger på å bygge nok eldrehjem, for vi blir ikke akkurat yngre med årene. De eldre trenger all den omsorgen de fortjener, for det er mange eldre som gjerne ikke har familie som kan komme på besøk, og føler seg ensom.

Hva kommer til å skje når min generasjon blir eldre?

Den tanken streifer meg i blant, og jeg håper jeg er så heldig at jeg slipper å havne på gamlehjem hvis det fortsetter slik. I så fall kommer jeg til å rane en bank med rulatoren på slep og havne i fengsel i stedet, nærmere sakt hotell der man blir servert god mat og drikke til alle døgns tider og blir tatt med på en aldri så liten luftetur i gården. Kanskje vi bare skal hive hele eldrebølgen i fengsel slik at deres siste kapittel ender godt.

HER kan dere lese mer om saken før det ble gjort endringer.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg